Я.С.Бродский
* Н.В.Журбенко
* А.Л.Павлов
* Т.Н.Хмара
|
|
|
|
|
РЕКОМЕНДАЦIї
ДЛЯ
ВЧИТЕЛIВ
I БАТЬКIВ |
|
Ефективна
організація
самостійної
роботи
учня є
однією
з
головних
умов
досягнення
ними
успіхів
у
навчанні.
Особливо
актуальна
і
складна
ця
проблема
на
завершальному
етапі
навчання
наприкінці
навчального
року, а
також
на
черговому
етапі
навчання
- на
початку
навчального
року.
Надання
допомоги
а розв'язанні
цієї
проблеми
вчителям
і
батькам
є
головною
метою
даного
посібника.
Посібник
складається
з
тестів
двох
рівнів.
Це
дозволяє
забезпечити
диференційований
підхід
до
організації
самостійної
роботи
учнів.
Наявність
чотирьох
варіантів
приблизно
рівноцінних
тестів
для
кожного
рівня
дає
можливість
частину
з них
використовувати
для
навчання,
тренування,
а
частину
-для
контролю
за
самостійною
роботою.
Виходячи
з цього,
до
перших
двох
варіантів
дано
відповіді,
а до
першого
варіанта
ще й
детальні
вказівки
до
виконання
завдань.
Особливого
значення
у
посібнику
надається
досягненню
базового
рівня
математичної
підготовки
учнів.
Без
нього
подальше
навчання
математики
є
складною
справою.
Несвоєчасне
виявлення
прогалин
у
базовій
підготовці,
занедбаність
і
відставання
від
своїх
однолітків
дуже
часто є
причиною
серйозних
труднощів
у
навчанні
математики
як для
учнів,
так і
для
їхніх
батьків
і
вчителів.
У
кожному
класі
основної
школи є
частина
учнів,
що з
різних
причин (особливості
стилю і
темпу
мислення,
стан
здоров'я,
вимушені
пропуски
уроків
і т. д.) не
встигли
за
відведений
навчальним
планом
час
опанувати
необхідними
уміннями
і яким
потрібна
індивідуальна
педагогічна
підтримка,
У цих
випадках
без
спеціальних
допоміжних
засобів
навчання
важко
забезпечити
повноцінне
засвоєння
курсу
математики
на
базовому
рівні.
Даний
посібник
власне
і
покликаний
виконати
цю
функцію.
У будь-якому
класі
учні
мають
різну
підготовку.
Деякі з
них в
силі
правильно
виконати
завдання
самостійно,
іншим -
досить
підказки,
декому
потрібні
більш
детальні
поради.
Є учні,
яким
може
допомогти
тільки
наявність
алгоритму
виконання
завдання.
Виконання
завдань
тесту
базового
рівня
потребує
від
учня,
зазвичай,
алгоритмічної
діяльності,
а тому
гарним
помічником
і
консультантом
може
бути
алгоритмічне
розпорядження,
яким
супроводжується
зразок
розв'язання
завдання.
Важливо,
щоб з
опорою
на
поданий
у
посібнику
зразок
і "під
керівництвом"
алгоритмічного
розпорядження
учень
самостійно
виконав
аналогічні
завдання.
Виконання
завдань
за
зразком
сприяє
формуванню
в учнів
розумової
операції
"дія за
аналогією".
Дуже
важливо
не
нехтувати
алгоритмічними
й
евристичними
розпорядженнями,
оскільки,
використовуючи
тільки
зразок
виконання
завдання,
дитина
може не
взяти
до
уваги
деякі
найважливіші
узагальнені
правила,
якими
необхідно
вміти
користуватися
при
виконанні
аналогічних
і
складніших
завдань.
Виконання
завдань
"за
зразком"
не
заважає
творчому
ставленню
до
математики,
а
навпаки
-
закладає
основи
для
легкого
і
безпомилкового
проходження
тих
кроків
розв'язання
задачі,
на які
недоцільно
затрачати
розумові
зусилля:
є дії, що
повинні
виконуватися
швидко,
автоматично,
- тільки
за
таких
умов
можливі
дійсно
творча
діяльність
і
задоволення
від неї.
Із
зазначених
вище
міркувань
у
посібнику
наведено
"підказки",
"поради
вчителя"
та
алгоритмічні
розпорядження
щодо
виконання
завдань
першого
варіанта
тесту
базового
рівня з
необхідними
зразками.
Ця
частина
посібника
може
виконувати
функції
вчителя
при
самостійній
роботі
учня.
Організація
роботи
класу з
тестами
може
виглядати
таким
чином.
Наприкінці
навчального
року чи
на
самому
його
початку
проводиться
тестування
за
допомогою
першого
і
другого
варіантів
тестів
базового
рівня.
Аналіз
результатів
тестування
дозволяє
виявити
погано
сформовані
уміння
і
спланувати
роботу
щодо
ліквідації
прогалин
протягом
2-ох - 3-ох
тижнів.
Важливо,
щоб у
цій
роботі
учні
брали
участь
активно,
чітко
знали
свої
недоліки,
мали
умови
для їх
усунення.
Після
цього
проводиться
повторний
вимір
базового
рівня
математичної
підготовки.
Для цих
цілей
використовуються
варіанти
З і 4,
Таким
чином
буде
отримано
досить
повну
картину
базової
математичної
підготовки
учнів.
Аналогічно
варто
працювати
з
тестами
основного
рівня.
Важливо
лише
дотримуватися
послідовності
у
роботі
з
тестами,
аналізувати
виконання
кожного
тесту.
Проведення
таких
вимірів
наприкінці
і на
початку
навчального
року є
ефективним
засобом
контролю
за
динамікою
математичної
підготовки
колективу
в
цілому
і
кожного
учня
зокрема.
При
проведенні
таких
вимірів,
особливо
першого
з них,
бажано
не
виставляти
низьких
оцінок -
їхньою
метою є
надання
допомоги
учням у
навчанні
математики.
Оцінки
від 7 до 12
балів
виставляються
за
критеріями,
що
формуються
вчителем,
який
проводить
тестування.
Правильне
виконання
більше 70%
завдань
свідчить
про
досягнення
відповідного
рівня
підготовки.
Цей
критерій
орієнтовний.
Використання
посібника
допоможе
вчителю
після
діагностики
результатів
навчання
провести
корекцію
виявлених
недоліків
у
математичній
підготовці
школярів.
У
процесі
роботи
з
посібником
у них
формується
здатність
і
потреба
самостійно
перебороти
труднощі
у
засвоєнні
основ
курсу
математики,
уникнути
відставання
від
однокласників
і
негативних
емоцій.
Автори
сподіваються,
що
вчителі
і
батьки
зможуть
переконатися
в
ефективності
тестів
при
організації
самостійної
роботи
учнів.
Бажаємо
успіхів
у
навчанні
і
вихованні
дітей! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|